BEWIJS JE PRIJS

  • De schone bus van de timmerman
  • Het linnen tafellaken in het restaurant
  • De Italiaanse koffiemachine in de autoshowroom
  • De manier waarop de telefoon opgenomen wordt
  • Jouw huisstijl
  • Je website
  • De kleding van je medewerkers
  • De auto van de salesman

Alles wat in beeld is van je bedrijf en wat je klanten ervaren voor, tijdens en na de levering van het product of de dienst, bepaalt de prijs die je kunt vragen voor je product.

Je kent het gevoel zeker dat wanneer je een restaurant binnen loopt en je aan de kleding van de ober, het linnen op tafel en het glaswerk dat staat te blinken weet dat je je portemonnee moet gaan trekken. Nu kun je naar een ander restaurant gaan of je denkt: ok, maar dan verwacht ik ook een topavond.

Je ziet aan alles dat het prijsniveau boven gemiddeld is en je stelt je daar dan ook op in. Knap is dat van de restauranthouder, zonder een prijs te communiceren (op een wijnkaart moet je soms gokken of je kijkt naar het aantal calorieën per glas of naar de prijs per fles) weet dat je aan de beurt bent en dat vind je nog prima ook. Mits de kwaliteit, de bediening en de beleving ook overeenkomen met het prijsniveau.

Hoe is dit in jouw bedrijf?

Komt jouw uitstraling en de presentatie overeen met het prijsniveau waar je wilt zitten? Communiceert je bedrijf in zijn hele hoedanigheid dat wat je wilt dat je klanten over je denken?

Zo ja, ga dan door naar de alinea over het huisstijlhandboek. Weet je het niet zeker? Of heb je er nog nooit echt over nagedacht? Ga dan bedenken wat je wil uitstralen. Bijvoorbeeld wat jouw droomklant verwacht van je en wanneer je uitstraling overeenkomt met jouw prijs- en serviceniveau. Schrijf dit op en ga eens aan tafel met een marketingbureau (ons bijvoorbeeld), dan kun je stappen maken. Misschien moet alles wel op de kop of misschien kun je met een paar kleine aanpassingen al klaar zijn. Maar de juiste uitstraling gaat je een betere omzet opleveren en de verkeerde uitstraling kan je bakken met geld kosten.

  • ‘Shabby tent, daar gaan we niet heen’,
  • ‘Die consultant heeft altijd een berg roos op z’n schouder, die hoef ik niet’
  • ‘De gevel van die winkel is helemaal groen aangeslagen, dat zal wel niks zijn’
  • ‘Die verkoper rijdt een dikke bak, zal wel te duur zijn’

Zijn jullie uitingen consistent? Als we even kijken naar de huisstijl: overal de goede logo’s op, altijd hetzelfde lettertype, dezelfde manier van foto’s presenteren, vaste stijl op social media en het taalgebruik niveau.

Leg dit vast in een huisstijlhandboek. Zelf zie je het soms niet meer, dat je niet consistent bent. Vergelijk het maar met het verbouwlampje in de gang dat je na een jaar nog moet vervangen voor een echte lamp of met de plinten op de vloer die nooit komen.

Op YouTube en via Google vind je legio tips hoe je dit huisstijlhandboek kan maken. Als je het niet zelf wil of kan, dan kun je Giraffes4Zebras hier gerust voor vragen.

Hoe gaat jouw team met je klanten en leveranciers om

  • Wordt de telefoon netjes en snel opgenomen?
  • Heeft iedereen een voicemail aanstaan?
  • Waarop staat wanneer je terugbelt of wat het alternatief is?
  • Wordt er snel gereageerd op een vraag?
  • Zijn mensen aardig of hufterig?
  • Is jouw team attent en netjes

En dan komen we pas bij de inhoud!

Weet je klant wat hij koopt? Weet hij dat hij een superdeluxe sportauto krijgt? Of heeft hij zelf het idee dat hij een Volkswagen krijgt en dat hij daar ook prima mee uit de voeten kan.

Als een klant niet weet wat hij allemaal krijgt is het voor hem ondoenlijk om de dienst of het product op de juiste waarde te schatten. Ga er niet blind van uit dat jouw klant alles weet over jouw producten en diensten. Leg hem uit waar hij op moet letten bij zijn keuze, wat de risico’s zijn en de voordelen van goedkopere en duurdere varianten. Dan kan de klant pas een gefundeerde keuze maken.

Jouw website is hier hét medium voor. Hier kun je alles over je producten en diensten laten zien. Bijvoorbeeld: productsheets, productfilmpjes, how-to films, infographics, animaties, podcasts.

Stuur je klanten met regelmaat een korte nieuwsbrief waarin je weer het e.e.a. uitlegt. Gebruik social media om aandacht te krijgen voor jouw producten en diensten.

Organiseer een webinar

  • En ga langs en laat het je klant zien en leg het uit.

Bewijs je prijs.

  • We zijn nog lang niet klaar hiermee, maar dit is een mooi begin.