Het opbouwen van een community binnen je brancheorganisatie is slechts het begin. De echte uitdaging zit in het behouden van betrokkenheid en het laten groeien van die community op de lange termijn. In dit blog bespreken we strategieën om een actieve community te behouden en hoe de juiste apps jou kunnen helpen om dit proces overzichtelijk, doeltreffend én schaalbaar te maken.
Om de community levendig te houden, moet je je leden regelmatig aansporen om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Het is daarom goed om zowel fysieke als virtuele evenementen te organiseren, zoals conferenties, webinars en sessies waarbij de leden hun kennis kunnen delen. Op thema’s gebaseerde bijeenkomsten, gericht op onderwerpen als duurzaamheid of nieuwe technologieën, helpen leden met dezelfde interesses elkaar te vinden.
Heb je ons vorige blog gelezen over community’s identificeren? Lees het hier.
Met een community-app kun je kleine groepen creëren, zoals interesse- of regiogebaseerde groepen. Hiermee geef je leden de mogelijkheid om op kleinere schaal samen te komen en te discussiëren over onderwerpen die voor hen relevant zijn. Dit versterkt niet alleen de onderlinge banden, maar bevordert ook het gevoel van solidariteit.