Correcte DNS records

Vanaf februari 2024 worden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de wereld van e-mailmarketing. Google en Yahoo introduceren ingrijpende veranderingen tegen SPAM. Wat gaat er veranderen en welke gevolgen heeft dit voor jouw e-mailmarketing?

De nieuwe regels zullen in eerste instantie nieuwe eisen opleggen aan verzenders die meer dan 5.000 e-mails per dag versturen naar Gmail- en Yahoo-adressen. Maar het is voor ieder bedrijf goed om een check te doen of alle DNS instellingen goed staan ingesteld.

De volgende drie regels worden per februari 2024 toegepast:

  1. Eenvoudig afmelden of uitschrijven
  2. E-mail authenticatie
  3. Maximaal spampercentage
  1. Eenvoudig afmelden of uitschrijven

Google wil dat het afmeldproces voor e-mailabonnementen wordt vereenvoudigd. Zowel Google als Yahoo stelt het verplicht dat ontvanger zich met één klik kunt afmelden voor jouw mailinglijst. Er mag niet meer gevraagd worden naar de reden voor afmelding, de afmelding moet onmiddellijk gebeuren zodra de ontvanger op de link drukt.

  1. E-mail authenticatie

Er wordt meer nadruk gelegd op de authenticatie van e-mails d.m.v. juiste instellingen. Deze instellingen zijn van essentieel belang en zorgen ervoor dat jouw e-mails niet in de spambox terechtkomen. DKIM, SPF en DMARC zijn vanaf februari 2024 vereist voor bulkverzenders.

  1. Maximaal spam percentage

Zoals gemeten door Google’s Postmaster Tools, zal Google een duidelijke spamdrempel van 0,3% van verzonden berichten afdwingen. Hebben jullie e-mails een spamratio boven het aangegeven drempel? Dan is het risico groot dat je in de spamfolder belandt.

Yahoo geeft geen percentage af, maar gaat ook een drempel in te stellen zodat zij een spamvrije mailbox kunnen garanderen.

 

Tips voor jouw e-mails 

Heb jij een mailinglijst met meer dan 5.000 ontvangers? Dan is het tijd om je e-mail(marketing) onder de loep te nemen. Hieronder vind je enkele tips:

  • Pas je afmeldpagina aan zodat de ontvanger zich met één klik kan afmelden.
  • Controleer regelmatig je authenticatie-instellingen en zorg dat deze up-to-date is.
  • Houd je spamratio in de gaten door tools zoals Postmaster Hulpprogramma’s van Google te gebruiken om jouw spampercentage te controleren en indien nodig aan te passen.

Wil jij weten hoe het geregeld is bij jullie?

Neem contact met ons op en wij lopen alles na zodat jullie met een gerust hart mailings kunnen blijven versturen.