Voor een weldoordacht marketingplan begin je bij het begin.
Missie: bedenk waarom je ooit je bedrijf gestart hebt? Waar word je blij van als ondernemer? Waar help jij je klanten het liefst mee?
Welke doelen wil je bereiken? Over vijf jaar, drie jaar en dit jaar? Financieel, marktaandeel, bekendheid. Noem maar op. Schrijf dit heel duidelijk op.
Doe een SWOT-analyse. Dit resulteert in sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen over je bedrijf. Moet dat? Dat is toch een hele oude methodiek? Ja, dat moet. De SWOT-analyse is niet voor niets zo bekend. Het geeft je razendsnel inzicht en het dwingt je om naar meer dan alleen je eigen bedrijf en de problemen van vandaag te kijken.
Marktonderzoek: wat zijn de trends in de markt, wat doet de concurrentie, welke doelgroep past er het beste bij je (!!), klanttevredenheidsonderzoek (moet dat? ja. Feedback is the breakfast of champions, aldus Eric Heijden, 5 keer olympisch goud) .