Wil je als brancheorganisatie tegemoetkomen aan de uiteenlopende behoeften van je leden, en weet je niet hoe je hen beter kunt bereiken en ondersteunen? Dan zijn community’s de oplossing voor jouw organisatie. Hieronder lees je wat het nut is van community’s en hoe je ze kunt opbouwen en benutten voor optimaal contact met je leden.
Community’s zijn een beproefd concept binnen zakelijke en sociale contexten, waar leden elkaar ontmoeten, van elkaar leren en samen sterker staan. Onder de paraplu van elke brancheorganisatie zitten lidbedrijven die hun eigen unieke behoeften en uitdagingen hebben, welke sterk kunnen variëren op basis van bedrijfsgrootte, tak, doelgroep, locatie, leeftijd, cultuur, interesses en technologiegebruik.
Door community’s te starten gericht op bepaalde doelgroepen op basis van behoeften, kenmerken en interesses, kun je als brancheorganisatie je aanbod en activiteiten perfect afstemmen op elk segment.
Terugkerende thema’s voor leden zijn:
– markttoegang
– technologische adaptatie
– regelgeving
– financiering
Meer specifieke uitdagingen zijn bedrijfsopvolging, jong talent en behoud van ervaren medewerkers.