Zie jij het nut van een of meerdere community’s binnen jouw brancheorganisatie? Als je een grote diversiteit aan leden hebt, elk met zijn of haar unieke behoeften en uitdagingen, dan is het nuttig om aan een community te bouwen. Met kleinere, gerichte groepen binnen je ledenbasis speel je in op specifieke behoeften en interesses, en daarmee lever je je leden echte waarde. De vraag is alleen: hoe identificeer je community’s binnen je brancheorganistie? We leggen het in dit blog aan je uit.
Iedereen heeft te maken met community’s. Denk bijvoorbeeld aan je lokale sportvereniging, een hobbyclub, ondernemersvereniging of politieke partij, of online platformen als LinkedIn, Discord, Reddit of Behance. Een community is in het algemeen een plek waar mensen of bedrijven met gedeelde interesses of waarden samenkomen om te communiceren, kennis te delen en gezamenlijk naar een gemeenschappelijk doel te werken.
Als brancheorganisatie kun je community’s vormen rond thema’s als ondernemerschap, technologie, duurzaamheid, bedrijfsontwikkeling, onderwijs, gezondheid, marketing, regelgeving, netwerken, sector-specifieke onderwerpen, belangenbehartiging en sociale verantwoordelijkheid. Het thema ondernemerschap is bijvoorbeeld interessant voor starters of juist voor degenen die nadenken over bedrijfsovername. Je kunt dus alle kanten op. De kracht van een community zit ‘m in de vraag ernaar.