HOEZO MOET MIJN BEDRIJF EEN MISSIE HEBBEN?

Getty Images

In alle marketing- en managementboeken staat dat je een missie moet hebben.

Eerst was het een mission statement en daarna: it Starts with the Why van Simon Sinek. Voor als je nieuw bent in de marketing en bedrijfskunde, kijk dan het volgende filmpje. Hier wordt zowel door prof- als amateurbedrijfskundige op een borrel of een feestje naar gerefereerd. En, het is ook gewoon onwijs inspirerend. Kijk hier het filmpje

Daarna kwam er purpose bij. Je kan zomaar een bedrijf starten om zoveel mogelijk te verdienen, maar je moet ook onderdeel zijn van de maatschappij waarin je leeft en hier een bijdrage aan leveren.

Waarom heb je dit nodig? Ook als je al 7 jaar bestaat?

Dit omdat je waarschijnlijk gestart bent, gemotiveerd door je eigen missie. In feite is dit je zakelijke antwoord op: waartoe zijn wij hier op aarde.

Waarom ben je je bedrijf gestart? Waar wordt iedereen binnen je bedrijf blij van? Welke problemen wil je oplossen? Voor wie doe je het? Wat zijn je principes? Dit worden ook wel kernwaarden genoemd.

Getty Images

Ga geeltjes plakken

Wanneer je hier over nadenkt en dit uitschrijft, niet in een super fancy tekst, maar desnoods in bulletpoints of op geeltjes die je op een raam plakt en het dan vergelijkt met wat je daadwerkelijk doet.

Wat zie je dan? Doe je nog steeds wat je wil doen? Word je nog steeds blij? Mooi! Doe je met je bedrijf helemaal niet meer wat je eigenlijk wil? Ben je in de loop van de tijd afgedreven van je oorspronkelijke idee? Dan is er werk aan de winkel.

Ga eerst eens nadenken over hoe het nou komt dat je steeds verder van je oorspronkelijke missie bent afgedwaald.

Dit kan allerlei oorzaken hebben:

  • Noodzakelijk om ander werk te gaan doen door de crisis
  • Sneller gegroeid dan gedacht waardoor je het zelf allemaal niet meer in de hand hebt
  • Een bedrijf overgenomen waar activiteiten in zitten waar je weinig feeling bij hebt
  • Personeel dat bepaalde dingen wel kan en bepaalde dingen niet, waardoor je werk gaat zoeken dat bij je personeel past in plaats van bij je passie.

Omdat dit het enige is dat hij kan...

Voorbeeld: Ik was bij een klant van mij. Hij was eigenaar van een installatiebedrijf dat hoogwaardige technische installaties verzorgde, zoals procesautomatisering, smart building en beveiliging. Maar hij nam ook ieder jaar wel twee of drie woningen aan om de installatie voor te verzorgen. Dus ik vroeg aan hem of hij dit deed omdat hij dit leuk vond.

Hij zei: “Ik vind het vreselijk, ik weet niet goed wat ik van tevoren moet offeren, het werk loopt altijd uit, we verliezen bakken met geld op zo’n woning en de klant is bijna altijd ontevreden.” Waarom doen jullie het dan?

“Nou, zei de installateur: ik heb 1 monteur die ik eigenlijk niet naar mijn andere klanten kan sturen, omdat hij dat niet aankan. Hij heeft ervaring in de woningbouw, dus daarom doe ik het.”

Ik hoefde verder niets te zeggen. Een half jaar later was de monteur weg en was de installateur van een hoop buikpijn af.

Zorg dat je blij blijft

Ondernemen is hard werken. Veel ondernemers zien het niet als werk, omdat je bedrijf een onderdeel is van wie je bent en van je dagelijks leven. Als je bedrijf zo’n belangrijke plek in je leven inneemt, is het goed om van tijd tot tijd stil te staan bij wat je doet. Doe je nog de leuke dingen? Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder gezeur krijgt, dat je blijer en relaxter door het leven gaat, dat je klanten blij zijn dat je voor ze werkt en dat je personeel een fantastische tijd bij je heeft?

Daarom moet ook jij een missie formuleren.