WAAROM JE MOET WETEN WAT DE HOBBY VAN JE KLANT IS

Getty Images

Wanneer je je bestaande klanten optimaal wil bedienen en de bij jouw bedrijf passende, nieuwe klanten wil binnenhalen, is het noodzakelijk om precies te weten wat de angsten, behoeften en pijnpunten zijn.

Als je weet waar je doelgroep van wakker ligt, kun je van tevoren een manier bedenken om je klant te helpen.

Maar dat is niet genoeg!

Om zo goed en zo accuraat mogelijk je doelgroep te bepalen moet je zoveel mogelijk van ze weten.

Jouw doelgroep bestaat uit klanten waar je het liefste voor werkt. Dit kan voor ieder bedrijf een andere reden hebben. Een paar voorbeelden:

  • Klanten die het meest rendabel zijn voor jouw bedrijf
  • Klanten waar jouw team het plezierigst mee samenwerkt
  • Klanten die uitdagende projecten met je willen doen
  • Klanten die jouw normen en waarden delen

Hieruit volgen dan automatisch de branche, grootte en regio van je potentiële klanten, maar ook: wie heeft de meeste invloed op de aankoop!

De buyer persona, ofwel: de gemiddeld ideale droomklant van jouw bedrijf

Wanneer je weet uit wie je doelgroepen bestaan, is het tijd om je buyer persona’s samen te stellen/scheppen/creëren.

Wat is dat? Hoezo moet ik dat?

Een buyer persona is zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van jouw gemiddelde ideale klant, dus van je droomklant. Doordat je deze persoon heel gedetailleerd gaat beschrijven, dwing je jezelf en je team om na te denken over jouw marketing, communicatie en verkoopwijze.

Wanneer je uiteindelijk deze buyer persona hebt uitgewerkt, dus een soort persoonsbeschrijving van je droomklant hebt gemaakt, dan weet je zo goed mogelijk hoe, waar en op welke manier je de klant moet benaderen en met welke oplossingen je de klant blij maakt.

Gaat dit me echt helpen?

Zoals het hoort: hierbij onderzoekresultaten. Hier vliegen de ronkende cijfers je om je oren.

Eventjes de meest aansprekende cijfers over bedrijven die een buyer persona gebruiken:

  • 56% heeft meer en betere verkoopleads
  • 93% van de bedrijven die hun doelen halen of overschrijden gebruiken buyer persona’s
  • 171 % meer omzet uit door marketing geïnitieerde acties

Dus: aan de slag met het beschrijven van je droomklant!

Hoe ga je een buyer persona maken? Vragen over:

Algemene zaken

  • Functie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Soort opleiding
  • Niveau opleiding
  • Gezinssamenstelling
  • Inkomen
  • Hobby’s
  • Levensstijl
  • Uitgavepatroon

Uitdagingen

  • Welke uitdagingen zakelijk
  • Welke problemen zakelijk

Persoonlijkheid

  • Introvert of extravert
  • Conservatief of behouden
  • Open of wantrouwend
  • Impulsief of doordacht
  • Gedreven of laidback

Doelen in het leven

  • Persoonlijke doelen
  • Werkdoelen
  • Carrière doelen
  • Wat is de motivatie

Welke media worden gebruikt

  • Socials
  • Geschreven online/offline media
  • Tv
  • Streamingdiensten
  • Vakmedia

Waarmee kunnen wij helpen

  • Waarmee wil de persona geholpen worden
  • Welke dienst
  • Service
  • Product
  • Oplossing

Quotes van echte klanten over hun problemen en uitdagingen op ons werkterrein

  • Ik word helemaal gek van…
  • Ik zou niet weten hoe ik meer marge moet maken
  • Ik heb geen idee hoe ik meer klanten

Welke reden kan de persoon hebben om niet onze dienst of service af te nemen: Voor ieder bedrijf en elke dienst en persona verschillend, dus vragen aan klanten en zelf bedenken.

Wat is onze oplossing die het meeste impact heeft op de persona: Voor ieder bedrijf en elke dienst en persona verschillend, dus vragen aan klanten en zelf bedenken.

Wat is je elevator pitch om deze persoon onze oplossing te laten kopen: Wanneer je bij deze klant bent, leg hem dan haarfijn uit welke oplossing zijn leven beter en fijner gaat maken.